س 1361: معيار لباس شهرت چيست؟
ج: لباس شهرت لباسي است كه پوشيدن آن براي شخص، به خاطر رنگ يا كيفيت دوخت يا مندرس بودن آن و علل ديگر مناسب نيست، بهطوري كه اگر آن را در برابر مردم بپوشد توجه آنان را به خود جلب نموده و انگشت نما ميشود.
س 1362: صدايي كه هنگام راه رفتن زنان از برخورد كفش آنان با زمين ايجاد ميشود، چه حكمي دارد؟
ج: تا زماني كه باعث جلب توجه و ترتب مفسده نشده است، فينفسه اشكال ندارد.
س 1363: آيا دختران ميتوانند لباسي كه رنگ آن مايل به آبي پررنگ است بپوشند؟
ج: فينفسه اشكال ندارد به شرطي كه منجر به جلب توجه ديگران و ترتب مفسده نشود.
س 1364: آيا براي زنان پوشيدن لباسهاي تنگي كه برجستگيهاي بدن آنان را نشان ميدهد و يا پوشيدن لباسهاي بدن نما و عريان در عروسيها و مانند آن جايز است؟
ج: اگر از نگاه مردان اجنبي و ترتب مفسده در امان و محفوظ باشند، اشكال ندارد در غير اين صورت جايز نيست.
س 1365: آيا پوشيدن كفش سياه براق توسط زن مؤمن جايز است؟
ج: اشكال ندارد مگر آنكه رنگ و شكل آن باعث جلب توجه نامحرم و يا انگشتنما شدن او شود.
س 1366: آيا بر زنان واجب است در لباس مانند مقنعه، شلوار و پيراهن فقط رنگ سياه را انتخاب كنند؟
ج: حكم لباس زن از جهت رنگ و شكل و كيفيت دوخت مانند كفش است كه در جواب سؤال قبل بيان شد.
س 1367: آيا جايز است حجاب و لباس زن بهگونهاي باشد كه توجه ديگران را بخود جلب كند و يا باعث تهييج شهوت شود مثلا طوري چادر سر كند كه توجه ديگران را به خود جلب كند و يا پارچه و رنگ جوراب را بهگونهاي انتخاب كند كه شهوت برانگيز باشد؟
ج: پوشيدن چيزي كه از جهت رنگ يا شكل و يا نحوه پوشيدن باعث جلب توجه اجنبي شود و موجب فساد و ارتكاب حرام گردد، جايز نيست.
س 1368: آيا پوشيدن چيزي كه مخصوص زنان است توسط مردان و برعكس، در خانه بدون قصد تشبه به جنس مخالف، جايز است؟
ج: تا زماني كه آن را به عنوان لباس براي خود انتخاب نكرده باشند، اشكال ندارد.
س 1369: فروش لباسهاي زنانه داخلي توسط مردان چه حكمي دارد؟
ج: اگر موجب ترتب مفاسد اخلاقي واجتماعي نباشد، اشكال ندارد.
س 1370: آيا بافندگي و خريد و فروش جوراب نازك شرعا جايز است؟
ج: اگر توليد و خريد و فروش آن به قصد پوشيدن زنان در برابر مردان اجنبي نباشد، اشكال ندارد.
س 1371: آيا جايز است افرادي كه ازدواج نكردهاند با رعايت موازين شرعي و آداب اخلاقي، در فروشگاههاي لباسهاي زنانه و وسايل آرايش كار كنند؟
ج: جواز كاركردن و كسب درآمد حلال شرعا مختص گروه خاصي ازمردم نيست، بلكه هر كس كه موازين و آداب اسلامي را رعايت كند حق آن را دارد، ولي اگر براي دادن پروانه تجاري يا اجازه كار از طرف ادارات و نهادهاي مسئول به خاطر رعايت مصالح عمومي براي بعضي از مشاغل شرايط خاصي وضع شده باشد بايد مراعات شود.
س 1372: انداختن زنجير توسط مردان چه حكمي دارد؟
ج: اگر زنجير از طلا باشد و يا از چيزهايي باشد كه استفاده از آنها مخصوص زنان است، انداختن آن براي مردان جايز نيست.
???? أجوبة الاستفتائات مقام معظم رهبرى(مدظله العالي)
@masakin_al_zahra
آخرین نظرات