?پاسخ به یک پرسش پرتکرار:
?? چرا بچهام نماز نمیخونه؟
➕راه حل
#تصویری
?پاسخ به یک پرسش پرتکرار:
?? چرا بچهام نماز نمیخونه؟
➕راه حل
#تصویری
عَنِ الْفُضَیْلِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه السلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَ الَّذِینَ هُمْ عَلى صَلاتِهِمْ یُحافِظُونَ قَالَ هِیَ فَرِیضَةٌ قُلْتُ الَّذِینَ هُمْ عَلى صَلاتِهِمْ دائِمُونَ قَالَ هِیَ النَّافِلَةُ
? وسائل الشیعه، ج ۴ ، ص ۲۹
فضیل میگوید از #امام_باقر علیه السلام سؤال کردم: مراد خداوند از این دو آیه (وَالَّذِينَ هُمْ عَلَىٰ صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ؛ معارج، آیه ۳۴) و (الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ؛ معارج، آیه ۲۳) چیست؟
حضرت جواب دادند: مراد از آیه نخست نمازهای واجب است و مراد از آیه دوم نماز های مستحبی است.
#قرآن به کسانی که علاوه بر نماز های واجب نماز های مستحبی هم اقامه می کنند، دائم الصلاة می گوید.
#حدیث
سکوت معنا دار
در مواردى، باید با نگاه و سکوتِ معنادار نهى از منکر کرد؛ زیرا #حضرت_على علیه السلام مى فرماید: چه بسا سکوتى که رساتر از سخن باشد.
«رُبَّ سُكُوتٍ أَبْلَغُ مِنْ كَلَامٍ»
? غرر الحکم ، ص ۱۶۲
شخصى براى طلب خود نزد بدهکار مى رفت و به او مى گفت: «بدهى خود را بپرداز!» بدهکار هر روز طفره مى رفت. سرانجام طلبکار عصبانى شد و ماجرا را به امام گفت. امام فرمود: راه مطالبه آن است که نزد او بروى و براى زمان طولانى بنشینى، ولى حرف نزنى.»
این سکوت، از تقاضاى تو، مؤثرتر خواهد بود.
«لَيْسَ هَذَا طَرِيقَ التَّقَاضِي وَ لَكِنْ إِذَا أَتَيْتَهُ أَطِلِ الْجُلُوسَ وَ الْزَمِ السُّكُوت»
? وسائل الشیعه ؛ ج ۱۳ ، ص ۱۰۰
در مسائل تربیتى نیز سکوت والدین و استاد یا نگاه با معناى آنان، نقش بسزائى دارد.
[مثلاً در جواب پرسش فرزند یا دوستی که نمازش قضا شده یا #نماز نوک کلاغی یا آخر وقت می خواند سکوت کنیم و به او بفهمانیم که این به جهت کوتاهی او در نمازش می باشد.]
#استاد_قرائتی ؛ امر به معروف و نهی از منکر ؛ ص ۲۴۹
از کار انتقاد کنیم، نه از شخص ؛ با جهل مبارزه کنیم و نه با جاهل؛ با گناه مبارزه کنیم و نه با گناهکار.
? در روایات مى خوانیم: چه بسا خداوند افرادى را دوست دارد؛ اگر چه از عمل آنان ناخشنود است.
«أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْعَبْدَ وَ يُبْغِضُ عَمَلَهُ وَ يُبْغِضُ الْعَبْدَ وَ يُحِبُّ عَمَلَهُ»
? بحار الأنوار ؛ ج ۳۶ ؛ ص ۲۳۳
? در قرآن مى خوانیم که پیامبران به مردم مى گفتند: من با عمل شما مخالف هستم نه با خود شما.
«إِنِّي لِعَمَلِكُمْ مِنَ الْقالِينَ» [قالین یعنی دشمنی شدید]
سوره شعرا ؛ آیه 167»
? اگر خلافکار احساس کند که شخصیت دارد و محبوب است و تنها نقطه ضعف او کار خلافش است، به راحتى آن را ترک مى کند. امّا اگر احساس کند که انسانى منفور، و مردود و مطرود است، هر روز به تباهى خود مى افزاید.
? شخصى از #امام_کاظم علیه السلام پرسید: یکى از یاران شما شراب خورده است. آیا از او تبرّى جویم؟ امام فرمود: از کارش تبرّى جوئید (نه از خودش).
عَنْ زَیدِ بْنِ یونُسَ الشَّحَّامِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی الْحَسَنِ مُوسَى علیه السلام الرَّجُلُ مِنْ مَوَالِیکمْ عَاصٍ یشْرَبُ الْخَمْرَ وَ یرْتَکبُ الْمُوبِقَ مِنَ الذَّنْبِ نَتَبَرَّأُ مِنْهُ فَقَالَ تَبَرَّءُوا مِنْ فِعْلِهِ وَ لَا تَتَبَرَّءُوا مِنْ خَیرِهِ وَ أَبْغِضُوا عَمَلَه
?بحار الأنوار ؛ ج ۲۷ ؛ ص ۱۳۷
? #استاد_قرائتی ؛ امر به معروف و نهی از منکر ؛ ص ۱۳۴
سکوت معنا دار
? در مواردى، باید با نگاه و سکوتِ معنادار نهى از منکر کرد؛ زیرا #حضرت_على علیه السلام مى فرماید: چه بسا سکوتى که رساتر از سخن باشد.
«رُبَّ سُكُوتٍ أَبْلَغُ مِنْ كَلَامٍ»
? غرر الحکم ، ص ۱۶۲
? شخصى براى طلب خود نزد بدهکار مى رفت و به او مى گفت: «بدهى خود را بپرداز!» بدهکار هر روز طفره مى رفت. سرانجام طلبکار عصبانى شد و ماجرا را به امام گفت. امام فرمود: راه مطالبه آن است که نزد او بروى و براى زمان طولانى بنشینى، ولى حرف نزنى.»
? این سکوت، از تقاضاى تو، مؤثرتر خواهد بود.
«لَيْسَ هَذَا طَرِيقَ التَّقَاضِي وَ لَكِنْ إِذَا أَتَيْتَهُ أَطِلِ الْجُلُوسَ وَ الْزَمِ السُّكُوت»
? وسائل الشیعه ؛ ج ۱۳ ، ص ۱۰۰
? در مسائل تربیتى نیز سکوت والدین و استاد یا نگاه با معناى آنان، نقش بسزائى دارد.
[مثلاً در جواب پرسش فرزند یا دوستی که نمازش قضا شده یا #نماز نوک کلاغی یا آخر وقت می خواند سکوت کنیم و به او بفهمانیم که این به جهت کوتاهی او در نمازش می باشد.]
? #استاد_قرائتی ؛ امر به معروف و نهی از منکر ؛ ص ۲۴۹
آخرین نظرات