متن شبهه ” جایگاه زن در قرآن/ برداشت قرآن از زن مشابه برداشت های تورات و برداشت های بخش توراتی انجیل است:مردان را بر زنان برتری است(بقره،228) زیرا که خداوند برخی را بر برخی دیگر برتر مقرر فرموده است،و نیز از این بابت که مردان از مال خود به زنان نفقه میدهند(نسا،34) زنان را به نکاح خود در آورید که مورد پسندتان باشد:دو یا سه یا چهار (نسا،30) و چنانچه دلپسندتان نبودند در امر طلاق آن ها دغدغه ای به خود راه ندهید(نسا،19) زنانی را که از نافرمانیشان بیم ناکید،نخست نصیحت کنید، سپس از خوابگاهشان دوری گزینید،و سرانجام آنان را به زدن تنبیه کنید(نسا،33) اینان کشتزار شمایند،پس به هر صورت که خواسته باشید برای کشت به آن ها نزدیکی بجویید(بقره،223) و هر کدام از زنانتان را که مرتکب خطایی فاحش شده باشند و چهار تن از گواهانی که خود تعیین میکنید خطای آنان گواهی دهند آنقدر در خانه زندانی کنید تا عمرشان به آخر برسد یا آنکه خداوند راه نجاتی برایشان فراهم آورد(نسا،15) ای کسانی که ایمان آورده اید درباره کشتگان بر شما حق قصاص مقرر شده آزاد عوض آزاد و بنده عوض بنده و زن عوض زن(بقره،178) در این آیه امده اگر زن مردی را بکشد قاصاص است و بالعکس خیر یعنی ارزش مرد و زن یکسان نیست…!! “
در پاسخ به شبهه"جایگاه زن در قرآن !!” :
1⃣ از کسی که تلاش دارد به کلام خدا و حقیقت مطلق خدشه وارد کند، توقع راستی و بیان حق نیست؛ اساس شبهه بر ترجمه ناقص یا غلط آیات و تفسیر کذب استوار است!
2⃣ قرآن پاداش زن و مرد را یکسان و تقوا را ملاک برتری ذکر کرده و برتری مرد تنها در سرپرستی خانواده است، نه از تمام جهات! حقوق و وظایفی که برای زن و مرد تعیین شده با توان جسمی و روحی آنها تناسب دارد؛ این اصل مهم منشأ عدالت بین زن و مرد است.
3⃣ اسلام مدعی تساوی زن و مرد نیست، بلکه مدعی عدالت بین آنهاست، زیرا تفاوت های روحی، جسمی و… زن و مرد را نمی توان انکار کرد که باعث متفاوت شدن وظایف آنها می شود. اگر با وجود تفاوتها، وظایف یکسان از مرد و زن خواسته شود خلاف عدالت است!
4⃣ بحث چند همسری در آیه ۳ سوره نساء است نه آیه ۳۰! که در شرايط معمول توصيه نشده و مربوط به شرايط يا ضرورتهاى خاص اجتماعى است، نه براى هوسرانى مردان! این امر با داشتن پيشينه تاریخی، حکمتهای گوناگونی دارد که آیه ضمن تشریح حکم الهی، به رعایت عدالت میان همسران دستور داده و اکتفا به یک همسر را بهتر می داند!
5⃣ در آیه ۱۹ سوره نساء برخلاف ادعای شبهه، گفته شده حتی اگر کراهتی به همسرتان دارید، در طلاق تعجیل نکنید، چه بسا چیزی خوشایند شما نباشد و خیر فراوانی در آن باشد!
6⃣ اسلام اطاعت زن را در اموری که وظیفه زن است مانند “آمیزش و امور واجب” می داند ، نه در امور منزل و کار! دستورات اسلام مراتبی دارد که انجام هر مرحله منوط به بی نتیجه بودن مراحل قبل است.
7⃣ مرحله تنبیه شرایطی دارد از جمله زدن با چوب مسواک و مانند آن که بدون درد و آسیب باشد. این روش اصولا زدن محسوب نمی شود! در واقع نوازشی توام با تذکر جدی است. اسلام زمانی برای زن کرامت و حقوق مختلف قائل شد که زن در جهان کوچکترین حقی نداشت!
8⃣ یهود زمانهای خاصی براى آمیزش معین می کردند که اسلام در آیه ۲۲۳ چنین محدودیتی را رد کرد. مقصود از كشتزار، خود زنان نیستند بلكه منظور جایگاه نطفه در زن که محل رشد نسل است، می باشد و قرآن براى رعایت عفت كلام، چنین یاد کرده که در قرآن فراوان داریم.
9⃣ با ترجمه ناقص و دلخواه از آیه ۱۵ سوره نساء، تلاش شده دو گناه شنیع و بزرگ زنا و مساحقه تاحد “خطای فاحش” تنزل پیدا کند! مراد از تعیین شاهد از خودتان، از مومنان مسلمان است، نه از خود طرف دعوا!
آخرین نظرات