10چرا در زندگي مردم
موعظه هميشگي امام صادق عليه السلام به مردم
كَانَ [الصَّادِقُ] عَلَيْهِ السَّلَامُ دَائِماً يَعِظُ بِهَا النَّاسَ كَانَ عَلَيْهِ السَّلَامُ يَقُولُ: امام صادق عليه السلام دائما مردم را به ده چرايي كه بيان مي كنيم موعظه مي كرد .
1) إِنْ كَانَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَي قَدْ تَكَفَّلَ بِالرِّزْقِ فَاهْتِمَامُكَ لِمَاذَا؟ اگر خداوند رازق و متكفل رزق انسان است پس تلاش بيش از حد براي رزق و روزي براي چي ؟ و چرا بيش از حد براي بدست آوردن رزق و روزي تلاش مي كنيد تا باعث فوت كارهاي ديگر درزندگي شود و ترك وظايف ديگر . به مقدار وظيفه بايد كار و تلاش كرد و به كارهاي ديگر زندگي هم برسيم خداوند رزق انسان را مي رساند.
2) وَ إِنْ كَانَ الرِّزْقُ مَقْسُوماً فَالْحِرْصُ لِمَاذَا؟و اگر رزق از طرف خداوند قسمت شده است پس چرا بايد انسان حرص بزند.؟
3) وَ إِنْ كَانَ الْحِسَابُ حَقّاً فَالْجَمْعُ لِمَاذَا؟ و اگر حساب و كتاب اعمال حق است پس جمع كردن مال براي چي ؟
4) وَ إِنْ كَانَ الْخَلَفُ مِنَ اللَّهِ حَقّاً فَالْبُخْلُ لِمَاذَا؟و اگر انسان انفاق كند و خداوند چند برابر پاداش مي دهد پس بخل كردن در انفاق مال و علم و وقت و جان براي چي ؟.( البته مالي را بايد انفاق كند در راه خير كه از راه خير هم بدست آمده باشد و نيز حلال باشد)
5) وَ إِنْ كَانَتِ الْعُقُوبَةُ مِنَ اللَّهِ النَّارَ فَالْمَعْصِيَةُ لِمَاذَا؟ و اگر عقوبت كردن از طرف خداوند آتش دوزخ است پس گناه كردن براي چي ؟
6) وَ إِنْ كَانَ الْمَوْتُ حَقّاً فَالْفَرَحُ لِمَاذَا؟ و اگر مردن حق است پس خوشحالي كه انسان را از ياد مرگ و قيامت غافل كند براي چي؟.
7) وَ إِنْ كَانَ الْعَرْضُ عَلَي اللَّهِ حَقّاً فَالْمَكْرُ لِمَاذَا؟واگر اعمال بر خداوند عرضه مي شود و در محضر او بسر ميبريم پس مكر و حيله زدن به مومنان و مسلمانان براي چي .؟
8) وَ إِنْ كَانَ الْمَمَرُّ عَلَي الصِّرَاطِ حَقّاً فَالْعُجْبُ لِمَاذَا؟ واگر عبور از پل صراس حق است پس عجب و خود پسندي براي چي؟
9) وَ إِنْ كَانَ كُلُّ شَيْءٍ بِقَضَاءِ وَ قَدَرٍ فَالْحُزْنُ لِمَاذَا؟و اگر هر چيزي به قضا و حكم خداوند و قدر و اندازه خداوند است پس غم و اندوه براي چي ؟
10) وَ إِنْ كَانَتِ الدُّنْيَا فَانِيَةً فَالطُّمَأْنِينَةُ لِمَاذَا؟.[1] و اگر دنيا فاني و از بين رفتني است پس اطمينان و دلبستگي به آن براي چي ؟
[1] - عيون الحكم و المواعظ (لليثي) ؛ ؛ ص344
آخرین نظرات