فلسفه عبادت در قرآن
قرآن فلسفه نماز را ياد خدا مي داند؛ (اءَقِمِ الصَّلَوةَ لِذِكْرِيَّ)(24)
و ذكر خدا را مايه آرامش دلها؛ (اءَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ)(25)
و نتيجه آرامش دل را پرواز به ملكوت . (يََّاءَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِيَّ إِلَي رَبِّك )(26)
قرآن در مواردي ديگر ، دليل عبادت را تشكر از خداوند مي داند :
(اُعْبدوُا رَبَّكُمْ الَّذي خَلَقكُم ) (27)
پرستش كنيد پروردگارتان را كه شما را آفريد .
(فَلْيَعْبُدُواْ رَبَّ هَذَا الْبَيْتِ الَّذِيَّ اءَطْعَمَهُم مِّن جُوعٍ وَءَامَنَهُم مِّنْ خَوْفِ)(28)
پس پروردگار اين خانه (كعبه ) را پرستش كنند كه آنان را از گرسنگي وناامني نجات داد .
در بعضي آيات به نقش تربيتي نماز اشاره شده است :
(إِنَّ الصَّلَوةَ تَنْهَي عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنكَرِ)(29)
همانا نماز انسان را از زشتي ها و مُنكرات باز مي دارد .
نمازگزار ناچار است كه بخاطر صحّت نماز و يا قبول شدن آن ، يك سري دستوراتِ ديني را مراعات كند كه رعايت آنها خود زمينه اي قوي براي دوري از گناه و زشتي است . آري كسي كه لباس سفيد بپوشد ، طبيعي است كه روي زمينِ آلوده و كثيف نمي نشيند .
قرآن بدنبال سفارش به نماز مي فرمايد :
(إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَات )(30)
همانا كارهاي شايسته ، گناهان را از بين مي برند .
پس نماز يك توبه عملي از گناهان گذشته است و خداوند با اين آيه به گنهكار اميد مي دهد كه اگر به كارهاي شايسته همچون نماز و عبادت روي بياورد بديهايش محو مي شود .
آخرین نظرات