فرشته مرگ
سوال:
فرشته مرگ
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: در شب معراج ، خداوند مرا به آسمانها سیر می داد، در آسمان فرشته ای را دیدم كه لوحی از نور در دستش بود، و آنچنان به آن توجه داشت كه به جانب راست و چپ نگاه نمی كرد و مانند شخص غمگین ، در خود فرو رفته بود، به جبرئیل گفتم : این فرشته كیست ؟ گفت : این فرشته مرگ (عزرائیل ) است كه به قبض روحها اشتغال دارد گفتم : مرا نزد او ببر، تا با او سخن بگویم ، جبرئیل مرا نزدش برد، به او گفتم : ای فرشته مرگ آیا هر كسی كه مرده یا در آینده می میرد روح او را تو قبض كرده ای و یا قبض می كنی ؟ گفت : آری ، گفتم : خودت نزد آنها حاضر می شوی ؟ گفت : آری خداوند همه دنیا را همچنان در تحت اختیار و تسلط من قرار داد، همچون پولی كه در دست شخصی باشد، و آن شخص ، آن پول را در دستش هرگونه كه بخواهد جابجا نماید. هیچ خانه ای در دنیا نیست مگر اینكه در هر روز پنج بار به آن خانه سر می زنم ، وقتی كه گریه خویشان مرده را می شنوم به آنها می گویم : گریه نكنید من باز مكرر به سوی شما می آیم تا همه شما را از این دنیا ببرم
سخت جان کندن
پیامبر(ص) به علی علیه السلام فرمود: عزرائیل وقتیكه برای قبض روح كافر می آید، روح او را با آهنی گداخته به آتش كه بریان كننده است از بدنش بیرون می آورد، و دوزخ (در این هنگام صیحه می كشد). علی علیه السلام عرض كرد: آیا این گونه جان كندن سخت ، برای شخصی از امت تو (مسلمان) نیز ممكن است صورت گیرد؟ پیامبر(ص) فرمود: آری جان دادن سه نفر از امت من ، این گونه است : 1- حاكم ظالم 2- كسی كه از روی ظلم ، مال یتیم را بخورد 3- كسی كه گواهی ناحق بدهد (كه از آن به شهاده الزور تعبیر می شود).
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
در کتاب شریف احتجاج داستان زندیقی آمده که با مراجعه به امیرمومنان علیه السلام بحثی را به عنوان تناقض در قرآن مطرح و پاسخ آن را از حضرت دریافت می کند. بحث قبض روح به دست ملائک و یا خداوند متعال بخشی از این مباحث است:
قَوْلُهُ اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِها وَ قَوْلُهُ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ وَ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنا وَ الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَيِّبِينَ وَ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظالِمِي أَنْفُسِهِمْ فَهُوَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَجَلُّ وَ أَعْظَمُ مِنْ أَنْ يَتَوَلَّى ذَلِكَ بِنَفْسِهِ وَ فِعْلُ رُسُلِهِ وَ مَلَائِكَتِهِ فِعْلُهُ لِأَنَّهُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ فَاصْطَفَى جَلَّ ذِكْرُهُ مِنَ الْمَلَائِكَةِ رُسُلًا وَ سَفَرَةً بَيْنَهُ وَ بَيْنَ خَلْقِهِ وَ هُمُ الَّذِينَ قَالَ اللَّهُ فِيهِمْ- اللَّهُ يَصْطَفِي مِنَ الْمَلائِكَةِ رُسُلًا وَ مِنَ النَّاسِ فَمَنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الطَّاعَةِ تَوَلَّتْ قَبْضَ رُوحِهِ مَلَائِكَةُ الرَّحْمَةِ وَ مَنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الْمَعْصِيَةِ تَوَلَّتْ قَبْضَ رُوحِهِ مَلَائِكَةُ النَّقِمَةِ وَ لِمَلَكِ الْمَوْتِ أَعْوَانٌ مِنْ مَلَائِكَةِ الرَّحْمَةِ وَ النَّقِمَةِ يَصْدُرُونَ عَنْ أَمْرِهِ وَ فِعْلُهُمْ فِعْلُهُ وَ كُلُّ مَا يَأْتُونَ مَنْسُوبٌ إِلَيْهِ وَ إِذَا كَانَ فِعْلُهُمْ فِعْلَ مَلَكِ الْمَوْتِ وَ فِعْلُ مَلَكِ الْمَوْتِ فِعْلَ اللَّهِ لِأَنَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ عَلَى يَدِ مَنْ يَشَاءُ وَ يُعْطِي وَ يَمْنَعُ وَ يُثِيبُ وَ يُعَاقِبُ عَلَى يَدِ مَنْ يَشَاءُ وَ إِنَّ فِعْلَ أُمَنَائِهِ فِعْلُهُ فَمَا يَشَاءُونَ إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّه
الإحتجاج على أهل اللجاج، ج1، ص: 247
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمۀ روایت:
این کلام الهی که فرمود: “خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض مىكند “و نیز آیۀ شریفه:"فرشته مرگ كه بر شما مأمور شده، (روح) شما را مىگيرد” و ” فرستادگان ما جان او را مىگيرند ” و “همانها كه فرشتگان (مرگ) روحشان را مىگيرند در حالى كه پاك و پاكيزهاند ” و “همانها كه فرشتگان روحشان را مىگيرند در حالى كه به خود ظلم كرده بودند ” خداوند تبارک و تعالی برتر از آن است که کار قبض روح را، خود عهده دار شود ولی کار فرستادگان و فرشتگان او نیز کار او بشمار می رود چرا که ایشان به فرمان او انجام می دهند.پس خداوند (جل ذکره) از میان ملایکه رسولان و سفیرانی میان خود و بندگانش برگزید
و هم ایشان همانان اند که خداوند دربارۀ ایشان فرمود:
“خداوند از فرشتگان رسولانى برمىگزيند، و همچنين از مردم” پس کسی که از اهل طاعت باشد قبض روحش را ملائکۀ رحمت به عهده می گیرند.و کسی که اهل عصیان باشد قبض روحش را ملائکۀ عذاب به عهده می گیرند و ملک الموت (عزرائیل) یارانی از ملائک رحمت و نقمت دارد که از پی امر او پدید آیند که فعل ایشان کار او و منتسب به اوست. و کار ملک الموت کار خداوند است.خداوند ارواح را به هنگام مرگ و به دست هر که بخواهد قبض مىكند و می بخشد و بازمی دارد و به دست هر که بخواهد پاداش می دهد و عقاب می کند و کار امناء و امینانش کار خود اوست چرا که ایشان اراده نمىكنند مگر اينكه خداوند- پروردگار جهانيان- اراده كند و بخواهد.
سلام
مطلب خوب و تأثیر گذاری بود ممنون و موفق باشید …