اما دروغگویی بن تیمیه(رهبر فکری وهابیت) بعد از نقل این روایت مىگوید:
و الجواب من وجوه:
أحدها المطالبةُ بتصحیح النقلِ وقوله “رَوى الجمهورُ کافة” کذبٌ علیهم؛ فإن حدیثَ الطیرِ لم یَروِهِ أحدٌ من أصحابِ الصحیحِ ولا صحّحه أئمةُ الحدیثِ ولکن هو مما رواه بعضُ الناس کما رووا أمثالَه فی فضلِ غیرِ علیٍ؛ بل قد رُوی فی فضائلِ معاویةَ أحادیثٌ کثیرةٌ وصنَّف فی ذلک مصنفاتٌ وأهلُ العلمِ بالحدیثِ لا یُصححون لا هذا و لا هذا.
الثانی: أن حدیثَ الطائرِ من المکذوبات الموضوعات عند أهلِ العلمِ والمعرفةِ بحقائقِ النقلِ قال أبو موسى المدینی قد جَمَعَ غیرُ واحدٍ من الحفاظ طُرُقَ أحادیثَ الطیرِ للاعتبار والمعرفة کالحاکمِ النیسابوری وأبی نُعیم وابن مردویه وسُئل الحاکم عن حدیثِ الطیرِ فقال لا یَصِحُّ هذا مع إن الحاکم منسوب إلى التشیع وقد طَلَبَ منه أن یرویَ حدیثاً فی فضلِ معاویةَ فقال: ما یجیء من قلبی ما یجیء من قلبی وقد ضربوه على ذلک فلم یفعل.
جواب از چند طریق:
نخستین طریق، طلب کردن صحت نقل روایت است. این گفته او (علامه حلی) که تمام جمهور آن را نقل کردهاند، دروغ بر آنها است؛ چرا که حدیث طیر را هیچ یک از اصحاب صحاح (سته) نقل نکردهاند؛ هیچ یک از پیشوایان حدیث نیز آن را تصحیح ننمودهاند. ولی برخی از مردم آن را نقل کردهاند؛ همان طوری که شبیه آن را در باره غیر علی نیز نقل نمودهاند. بلکه در باره فضائل معاویه احادیث زیادی نقل کردهاند و کتابهای مستقلی نیز نوشتهاند، اهل دانش حدیث، نه آن را صحیح میدانند و نه این را.
طریق دوم: حدیث طیر از دروغها و جعلیات در نزد اهل علم و آگاهان به علم حدیث است. ابوموسی المدینی گفته: چندین نفر از حفاظ طرق أحادیث طیر را برای شناخت اعتبار آن جمع کردهاند؛ همانند حاکم نیسابوری، أبونعیم و إبن مرودیه.
از حاکم در باره حدیث طیر سؤال شد؛ پس گفت: این روایت صحیح نیست؛ با این که حاکم نیشابوری به شیعه نسبت داده میشود. به راستی که از او خواستند تا روایتی را در باره فضائل معاویه نقل کند؛ پس گفت: دلم راضی نمیشود، دلم راضی نمیشود، او را کتک زدند؛ اما بازهم این کار را نکرد.
(منهاج السنة النبویة، ج7، ص371، تحقیق: د. محمد رشاد سالم، ناشر: مؤسسة قرطبة)
دروغ اول ابن تیمیه:
1. هیچ یک از اصحاب صحاح( صحاح سته)، روایت را نقل نکردهاند
پاسخ:
ابوعیسى ترمذى نیز این روایت را در کتاب سنن خودش که یکى از شش کتاب صحیح اهل سنت است، نقل کرده:
حدثنا سُفْیَانُ بن وَکِیعٍ حدثنا عُبَیْدُ اللَّهِ بن مُوسَى عن عِیسَى بن عُمَرَ عن السُّدِّیِّ عن أَنَسِ بن مَالِکٍ قال کان عِنْدَ النبی صلى الله علیه وسلم طَیْرٌ فقال اللهم ائْتِنِی بِأَحَبِّ خَلْقِکَ إِلَیْکَ یَأْکُلُ مَعِی هذا الطَّیْرَ فَجَاءَ عَلِیٌّ فَأَکَلَ معه.
سدی از مالک بن أنس نقل کرده است که در نزد رسول خدا صلى الله علیه وآله مرغی بود؛ پس فرمود: خدایا محبوبترین مخلوق نزد خودت را بیاور تا با من از این مرغ بخورد؛ پس علی (علیه السلام) آمد و با رسول خدا صلى الله علیه وآله از آن نوش جان کرد.
سنن ترمذی ج12 ص182 طبق برنامه مکتبه شامله
دروغ دوم ابن تیمیه:
ابن تیمیه ناصبی گفته بود: این روایت،هیچ سند صحیحى ندارد،
پاسخ:
این مطلب نشانه بغض و کینه او نسبت به اهل بیت علیهم السلام است، اگر ابن تیمیه کمى به خود زحمت مىداد و به کتابهاى اهل سنت مراجعه مىکرد، سندهاى صحیح روایت طیر را پیدا می کرد
جالب است که ابن کثیر دمشقى سلفى تصریح مىکند که روایت طیر تنها از طریق أنس بن مالک بیش از 90 سند مختلف دارد:
(الجمیع بضعة وتسعون نفسا
البدایة والنهایة، ج7، ص353، ناشر: مکتبة المعارف - بیروت) .
روایتى که 90 نفر راوى داشته باشد، چگونه مىتواند روایت دروغ و ضعیف باشد؟
دروغ سوم ابن تیمیه:
ابن تیمیه ناصبی گفته بود: حتى حاکم نیشابورى نیز گفته روایت طیر صحیح نیست.
پاسخ:
چقدر یک شخص می تواند دروغگو باشد؟! کتاب حاکم نیشابورى الآن در اختیار همگان قرار دارد، نرم افزارهای مختلف هم ،از جمله مکتبه شامله،موجود است.کار سختی نیست پیدا کردن یک مطلب!
آقای حاکم نیشابوری بعد از نقل روایت طیر می گوید:
هَذَا حَدِیثٌ صَحِیحٌ عَلَى شَرْطِ الشَّیْخَیْنِ، وَلَمْ یُخَرِّجَاهُ.
(المستدرک علی الصحیحین، ج3، ص141، تحقیق: مصطفی عبد القادر عطا، ناشر: دار الکتب العلمیة)
و این فقط،چند دروغ از هزاران دروغ ابن تیمیه می باشد.
@alghaemin
آخرین نظرات