فرو برده شدن در «بَیْداء» که از آن در روایات «خسف به بیداء» تعبیر شده است از نشانههای ظهور حضرت مهدی علیه السلام است.
این نشانه در احادیثی که درباره سفیانی سخن گفتهاند، فراوان ذکر شده است.
? (الغیبة، ص 304، ح 14.)
واژه «خَسْف» به معنای فرو رفتن و پنهان شدن است و «بَیداء» نام سرزمینی بین مکه و مدینه است.
? (لسان العرب، ماده خسف و بیداء.)
ظاهراً منظور از «خسف به بیداء» آن است که سفیانی با لشکری عظیم به قصد جنگ با حضرت مهدی علیه السلام عازم مکه میشود؛ اما در بین مکه و مدینه - در محلی که به سرزمین «بیداء» معروف است - به گونهای معجزه آسا، به امر خداوند، در دل زمین فرو میروند.
این حادثه در روایات بسیاری از عامّه و خاصّه به عنوان یکی از نشانههای ظهور (نشانههای ظهور) بیان شده و در شماری از آنها بر حتمی بودن آن تأکید شده است.
? (الکافی، ج 8، ص 310، ح 483؛ الخصال، ج1، ص303، ح82؛ الغیبة، ص257، ح15.)
امام باقر علیه السلام در بخشی از یک روایت مفصل فرمود:«… و سفیانی گروهی را به مدینه روانه کند و مهدی از آنجا به مکه رخت بربندد وخبر به فرمانده سپاه سفیانی رسد که مهدی علیه السلام به جانب مکه بیرون شده است، پس او لشکری از پی آن حضرت روانه کند ولی او را نیابد تا اینکه مهدی با حالت ترس و نگرانی بدان سنت که موسی بن عمران داشت داخل مکه شود.
آن حضرت فرمود: فرمانده سپاه سفیانی در صحرا فرود میآید، پس آواز دهندهای از آسمان ندا میکند که:«ای دشت! آن قوم را نابود ساز»
پس آن نیز ایشان را به درون خود میبرد و هیچیک از آنان نجات نمییابد مگر سه نفر …»
? (الغیبة، ص 279، باب 14، ح 67.)
درباره حتمی بودن این نشانه از روایات متعددی میتوان استفاده کرد؛ چنان که عمر بن حنظله، در حدیثی از صادق آل محمد صلی الله علیه و آله چنین روایت کرده است: «خَمْسٌ قَبْلَ قِیامِ القائِمِ علیه السلام مِنَ العَلاماتِ: الصَّیْحَةُ وَ السُّفیانِیُّ وَ الخَسْفُ بِالبَیداءِ وَ خُرُوجُ الیَمانی وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّکِیَةِ»
? (الغیبة، ص 436، ح 67؛ کمالالدین و تمام النعمة، ح 2، ص 649.)
پیش از قیام حضرت قائم علیه السلام پنج نشانه است: ندای آسمانی، سفیانی و فرو رفتن در سرزمین بیداء و خروج یمانی و کشته شدن نفس زکیّه» در روایات اهل سنّت نیز به این مهم اشاره شده است.
? (ر.ک: صنعانی، عبدالرزاق بن همام، المصنف، ج 11، ح 20769.)
حادثه «خسف» گرچه در منطقه «بیداء» و در مورد لشکر سفیانی واقع میشود، ولی در برخی روایات - غیر از خسف در بیداء - از خسف در مشرق و خسف درجزیرةالعرب نیز یاد شده است.
? (کتاب الغیبة، ص 436، ح 426.)
این نشانگر آن است که در سایر نقاط زمین نیز، چنین حوادثی رخ خواهد داد و به امر خداوند دشمنان حضرت مهدی علیه السلام، بدین وسیله نابود خواهندشد.
? (الغیبة، ص 252.)
البته در برخی روایات از «خسف به مشرق» و «جزیرة العرب»، به عنوان نشانه قیامت (اشراط السّاعة) یاد شده است، بر این اساس ارتباطی به «خسف به بیداء» نخواهد داشت.
? (ر.ک: کتاب الغیبة، ص 436، ح 426.)
آخرین نظرات