1. کدام نماز است که باید به جماعت خوانده شود؟ نماز جمعه.
2. کدام نماز است که میتوان آنرا به جماعت خواند؟ نماز یومیه.
3. کدام نماز است که نمیتوان آنرا به جماعت خواند؟ نماز مستحبی.
حدیث:
«مَن مَشَی اِلَی مَسجِدٍ یَطلُبُ فِیهِ الجَمَاعَةَ کَانَ لَهُ بِکُلِّ خُطوَةٍ سَبعُونَ اَلفَ حَسَنَةٍ وَ یَرفَعُ لَهُ مِن الدَّرَجَاتِ مِثلُ َلِکَ؛ (21) هر که برای شرکت در نماز جماعت به مسجدی رود، برای هر قدمی که برمیدارد، هفتاد هزار حسنه برایش منظور میشود و به همان اندازه، درجاتش بالا رود.»
آیه:
«وَ أَقِیمُوا الصلَوةَ وَ ءَاتُوا الزَّکَوةَ وَ ارْکَعُوا مَعَ الرَّکِعِینَ»؛ (22) «و نماز را به پا دارید و زکات را بپردازید و همراه رکوعکنندگان، رکوع کنید [و نماز را با جماعت بگزارید].»
پیامهای آیه (23):
1. با اینکه دستور اخیر، اشاره به مسئله نماز جماعت است؛ ولی، از میان تمام افعال نماز، تنها «رکوع» را بیان کرده و میگوید: «با رکوعکنندگان، رکوع کنید» این تعبیر، شاید به خاطر آن باشد که نماز یهود، مطلقا دارای رکوع نبود؛ این نماز مسلمانان است که یکی از ارکان اصلی آن، رکوع محسوب میشود.
2. رابطه با خدا، از طریق نماز و کمک به خلق خدا، از طریق زکات و همراهی با دیگران، یک مثلّث مقدّس است؛ «أقِیمُوا»، «آتُوا»، «ارکَعُوا».
سلام
ممنون ! مطلب قابل توجهي را انتخاب فرموديد .
و با استناد به آيه 43 سوره بقره آن را تكميل فرموديد .
از شيوه نماز يهوديان در عصر حاضر اطلاعي ندارم ؛ ولي با توجه به آيه 43 سوره آل عمران :
( واركعي مع الراكعين )
عابدان در زمان حضرت مريم سلام الله عليها ، در عبادت خويش ركوع هم داشته اند . حال اينكه آنان بر دين يهوديت بوده اند يا دين حضرت ابراهيم عليه السلام را دنبال مي كردند ؛ سؤالي ديگر است كه خود محتاج تحقيق و تفحص است .
موفق باشيد !
.