مراجع معظم تقلید در این باره فرموده اند:
هر گاه روزه دار عمداً قى (استفراغ) کند اگر چه به واسطۀ مرض و مانند آن ناچار باشد، روزهاش باطل مىشود، ولى اگر سهواً یا بىاختیار قى کند اشکال ندارد.[1] در هر حال این عمل گرچه از روی عمد انجام شود ولی کفّاره ندارد.[2]
ولی اگر این کار بدوت دلیل و صرفا برای باطل کردن روزه باشد، برخی از مراجع[3]میگویند، باید کفاره افطار عمدی بدهد.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به قسمت دوم سؤال، چنین است:[4]
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
قی کردن عمدی موجب باطل شدن روزه میگردد که فقط قضا لازم است.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
در فرض سؤال باید کفاره بدهد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اگر عمدا استفراغ کند روزهاش باطل می شود.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
عمل مذکور کفاره ندارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
مبطل روزه و موجب کفاره عمدی است.
حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):
این کار حرام و موجب بطلان روزه و وجوب قضا است ولی ظاهرا کفاره ندارد. لینک به سایت استفتائات
[1]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشّى)، محقق و مصحح: بنى هاشمى خمینى، سید محمد حسین، ج1، ص 921، م 1646، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ هشتم، 1424ق.
[2]. همان، ص 926، م 1658.
[3]. آیات عظام: مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی.
[4]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای، سیستانی،مکارم شیرازی، نوری همدانی، صافی گلپایگانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست
آخرین نظرات