بازاریابی شبکه ای
می خواستم نظر مراجع رو درباره بازاریابی شبکه ای بدونم .
لطفا به این نکته توجه کنید که بازاریابی شبکه ای با فعالیت شرکت های هرمی کاملا متفات است .
با تشکر
پرسشگر گرامی با سلام سپاس از ارتباط تان با این مرکز.
بازاريابي شبکه اي به نظر آيت الله سيستاني(1) و هم چنين به نظر تمام مراجع جايز نيست.(2)
بازا ريابي شبکه اي شبيه کار شرکت گلدکوئيست و شرکت هاي مشابه با آن است که به صورت هرمي و زير شاخه دار فعاليت مي کنند . هرنوع همکاري، سرمايه گذاري و فعاليت در اين نوع شرکت ها به فتواي مراجع حرام و گرفتن پورسانت جايز نيست.
بر اساس فتواي فقها و مراجع : كسب مال از طريق عضويت در شركت تجاري گلدكوئيست و گلدماين و شرکت هاي مشابه آن از جمله شرکتي که خصوصيات آن را بيان کرده ايد و شبيه گلد کوئيست مي باشد، در حكم يكي از عناوين زير مندرج است: ربا، قمار، كلاهبرداري و نيزاز موارد خوردن مال به باطل و بناحق است. مبناي حرمت اكل مال به باطل قرآن كريم است.
فتواي مراجع بدين شرح است:
حضرات آيت الله خامنهاي: حکم ربا را دارد و حرام است.
آيت الله فاضل لنکراني: حکم قمار را دارد و حرام است.
آيت الله وحيد خراساني: جايز نيست و حرام است.
آيت الله اردبيلي: عمل شبهه ناک است و اجتناب شود.
آيت الله نوري همداني: جايز نيست و غير قانوني است.
آيت الله بهجت: جايز نيست و حرام است.
آيت الله شبيري زنجاني: جايز نيست و حرام است.
آيت الله سيستاني: جايز نيست و تصرف در پول آن حرام است.
آيت الله صافي گلپايگاني: اشکال دارد و حرام است.(3)
آيت الله مکارم شيرازي: حرام است زيرا:
1 - اصل معامله باطل است و جنس معامله شده آن مقدار ارزش ندارد.
2 - اين کار فريب دادن مردم است و کلاهبرداري محسوب ميشود و بخت آزمايي نام ميگيرد.
هرچند ، شرکت هرمي با شبکه اي از نظر مفهوم تفاوت دارند، ولي آنچه تا حال در معاملات اقتصادي رايج بوده ، شرکت هاي شبکه اي که به صورت گلد کوئيست فعاليت داشته ، برگشت شبکه اي نيز به هرمي بوده، به اين معنا که همان توسعه شبکه اي به صورت زير شاخه مانند هرمي که زير مجموعه دارد ،فعاليت مي کرده، زيرا توسعه شرکت ها به صورت شبکه اي، شبکه هاي فرعي به صورت زير شاخه مانند هرمي بودن قرار مي گرفته است . در نتيجه شبکه هاي فرعي به صورت هرمي تبديل مي شد. بعضي شبکه در مرتبه بالاتر از ديگري و ديگري به صورت يک زير مجموعه قرار مي گرفت و به صورت گلد کوئيست است.
اين گونه شرکت ها يا به اين نحو بازاريابي است که نتيجه فعاليت آن ها با شرکت هاي هرمي يکي مي شود ، هر چند در مفهوم تفاوت دارند.
اگر منظور تان از شبکه ای غیر از این است ، کاملا توضیح بدهید تا پاسخ داده شود.
پي نوشت ها:
1. سؤال از دفتر آيت الله سيستاني.
2. استفتا و سؤال از دفاتر مراجع.
3. آيت الله مکارم شيرازي، بازاريابي شبكهاى يا كلاهبردارى مرموز، فصل ششم: پرسشها و پاسخها ص 59،سؤال 1و2.
آخرین نظرات