3. برخی از محققین معتقدند اولین کسی که این عبارت را بیان کرده است، ” مولی خلیل قزوینی است ” اما برخی از محققین انتساب این قول به ” مولی خلیل قزوینی ” را صحیح نمی دانند و رد می کنند.
و من أغرب أقواله القول بأن الکافی بأجمعه قد شاهده الصاحب (ع) و استحسنه و أن کل ما وقع فیه بلفظ روی فهو مروی عن الصاحب علیه السلام بلا واسطة.
ریاض العلماء و حیاض الفضلاء،ج2،ص261
و از عجیب ترین اقوال او (مولی خلیل قزوینی) این است که امام زمان (ع) تمامی کتاب کافی را دیدند و تحسین نمودند و هر آن چه در کتاب کافی با لفظ ” روی ” نقل شده است،منقول از امام زمان (ع) به صورت بدون واسطه است.
4. محدث استرآبادی (از شیوخ اخباریون) ، علامه ی مجلسی (ره) و میرزای نوری (ره) از جمله ی علمای اخباری هستند که انتساب این قول به امام زمان علیه السلام را باطل می دانند.
علامه ی مجلسی رضوان الله علیه یکی از علمای بزرگ شیعه است که انتساب این قول به امام زمان صلوات الله علیه را باطل می داند :
و أمّا جزم بعض المجازفین بکون جمیع الکافی معروضا على القائم علیه السّلام لکونه فی بلدة السفراء فلا یخفى ما فیه على ذى لب …
مرآة العقول،ج1،ص22 ط دار الکتب الاسلامیة
بعضی از گزافه گویان با قاطعیت می گویند که تمام کتاب کافی بر امام زمان (ع) عرضه شده است زیرا کلینی در سرزمین نایبان آن حضرت بوده است اما نادرستی این کلام بر صاحبان عقل و خرد پوشیده نیست …
میرزای نوری رحمة الله علیه از دیگر علمای بزرگ شیعه است که انتساب این قول به امام زمان را صریحا رد می کند و نادرست می داند :
من أنه عرض على الإمام الحجة علیه السلام و انه قال عنه: «ان هذا کاف لشیعتنا» فبین انه لا أصل له و لا أثر فی مؤلفات أصحابنا، و لم تأت به روایة قط لا صحیحة و لا ضعیفة، بل صرّح المحدث الأسترآبادی- و هو شیخ الأخباریین فی عصره- بأنه لا أصل له و لا حقیقة …
خاتمة مستدرک الوسائل،ج1،ص39 ط موسسة آل البیت علیهم السلام
و این که کتاب کافی به امام زمان (ع) عرضه شده است و ایشان فرموده اند : ” این کتاب برای شیعیان ما کافی است ” اصل و اساسی ندارد و اثری از آن در کتب اصحاب ما نیست و هیچ روایتی نه ضعیف و نه صحیح در مورد آن نیامده است بلکه محدث استرآبادی،شیخ و رییس اخباریون در زمان خودش،تضریح کرده که این کلام اصل و اساسی نداشته و حقیقت ندارد …
همچنین شیخ علی آل محسن از علمای معاصر در کتاب ” لله ثم للحقیقة ” این گونه می نویسد :
و أقول: أما أن کتاب الکافی من أهم المصادر الشیعیة فهو صحیح، وأما أنه موثَّق من قبل الإمام المنتظر عجل الله تعالى فرَجه الشریف فهو غیر صحیح، لأن ذلک لم یثبت عنه بسند معتبر، وإنما هو کلام قیل، ولا أصل له. والمذکور فی مقدمة الطبعة الجدیدة من کتاب الکافی للدکتور حسین علی محفوظ هو أن بعض العلماء یعتقد أن الکافی عُرض على القائم علیه السلام فاستحسنه، وقال: کافٍ لشیعتنا. وهو خبر ضعیف بالإرسال، بل هو باطل فی نفسه، لأن کتاب الکافی لیس کافیاً للشیعة، ولهذا اعتنى العلماء بغیره من کتب الحدیث الأخرى المکمِّلة له، وهذا أمر معلوم غیر قابل للإنکار.
لله و للحقیقة،ج2،ص575و576
و من (شیخ علی آل محسن) می گویم : این که کتاب اصول کافی از مهم ترین مصادر شیعه است صحیح است اما اینکه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف آن را تایید کرده اند صحیح نیست.چرا که این با سند معتبر ثابت نشده است و کلامی است که گفته شده و اصل و اساسی ندارد و در مقدمه ی چاپ جدید کتاب کافی دکتر حسین علی آمده که برخی علما معتقدند کتاب کافی بر امام زمان (ع) عرضه شده است و ایشان آن را تحسین کرده اند و فرموده اند برای شیعیان ما کافی است.و این خبری ضعیف و مرسل بلکه باطل است چرا که کتاب کافی برای شیعیان کافی نیست و به همین دلیل علماء به تالیف کتب دیگر برای تکمیل این کتاب پرداختند و این امری است مشخص که جایی برای انکار ندارد.
@alghaemin
آخرین نظرات