با توجه به گفتگوهای مستقیم و پرسش و پاسخ هایی که با دانش آموزان انجام داده ام ، و با توجه به مشخص کردن برخی از عوامل عدم گرایش آنان
به خواندن نماز براساس دیدگاه های آنان ، به اختصار بهترین راهکارهای جذب دانش آموزان به نماز را به شرح زیر مطرح می نمایم :
1 – آشنا نمودن دانش آموزان با فلسفه نماز. چرایی نماز خواندن برای آنان به صورت کامل تشریح شود.
2 – ارائه اطلاعات به دانش آموزان در ارتباط با ضرورت و اهمیت نماز.
3 – معرفی آثار نماز خواندن . ( اثرات و فواید نماز به صورت علمی تشریح گردد ، تأثیر نماز بر مسائل روانی ، اخلاقی ، رفتاری و ایجاد نظم در زندگی
فردی و اجتماعی و ….. ).
4 – توجه به نظرات دانش آموزان ، مشخص کردن علل دوری از نماز خواندن و با توجه به موانعی که دارند توصیه های لازم انجام شود و رفع مانع گردد.
5 – آموزش صحیح و کامل نماز به دانش آموزان با استفاده از کتب ، جزوات ، فیلم ها و سی دی های آموزشی جذاب.
6 – توجه ویژه دبیران همه دروس به تربیت بعد اعتقادی دانش آموزان و تأکید بر نماز خواندن .
7 – راهنمایی دانش آموزان برای انجام مطالعه و تحقیق پیرامون نماز و ارائه آن به صورت :
الف – پروژه های کلاسی .
ب – چاپ نشریه داخلی نماز در مدارس و نشر آثار دانش آموزان در آن.
ج – ایجاد وبلاگ گروهی به نام نماز و ارائه مطالب دانش آموزان در آن .
د – تهیه بروشورهای آموزشی توسط دانش آموزان در مورد نماز . و ……
8 – تشویق دانش آموزان به نماز خواندن از طریق دبیران محبوب مدارس . (به ویژه گفتگوی خصوصی و دوستانه دبیران با دانش آموزان ، مثلا” دبیران
تربیت بدنی. یا در هر مدرسه ای این مسئولیت را دبیری که بیشترین محبوبیت را داردبپذیرد و انجام دهد) .
9 – برگزاری همایش های داخلی و بین مدارس در خصوص نماز با مشارکت و محوریت دانش آموزان به نحوی که مقالا ت و آثار برگزیده هنری مانند :
خط ، نقاشی ، عکس ، فیلم ، وبلاگ و شعر و.. در آن همایش ها ارائه شود و تقدیر از همه شرکت کنندگان و دادن جوایزنفیس به نفرات و گروه های برتر.
10 – تشویق دانش آموزان به تعیین محلی ویژه در منزل برای نماز خواندن . به نحوی که در اتاق دانش آموز یا محل مناسب دیگری در منزل جایگاه
ویژه ای برای نماز خواندن در نظر گرفته شود و در کنار جا نماز کتب مقدس مانند قرآن ، مفاتیح وسایر کتب دینی قرار داده شود.
11 – تشویق دانش آموزان به استفاده از لباس مخصوص نماز در منزل . موقع خواندن نماز لباس مشخص تمیزی را به تن کنند و در پایان نماز لباس خود
را تعویض نمایند . این امر دقت ، تقدس ،اهمیت و پاکیزگی را در موقع نماز خواندن به دانش آموز یاد آوری می کند .
12 – برگزاری جلسات آموزش خانواده در مورد نماز برای اولیا و آشنا نمودن آنها با فلسفه و ضرورت نماز ، اقامه نماز در منزل توسط آنها ، معرفی آثار
نماز و ارائه توصیه های لازم به والدین برای توجه بیشتر به امر نماز خواندن در منزل و تشویق فرزندان خود برای به پا داشتن نماز در منزل و مساجد .
13 – برگزاری مسابقات مختلف در مورد نماز بین دانش آموزان و اولیا (استفاده از تجارب والدین ) و اهدا ی جوایز به نفرات و خانواده های برتر .
14 – تشویق دانش آموزان به تشکیل گروه های نماز به صورت کلاسی ، بین کلاسی و بین مدرسه ای در مدارس و راهنمایی آنها در جهت تلاش برای
توسعه فرهنگ نماز در مدارس و اجرای برنامه های ویژه توسط هر گروه ، نظارت بر عملکرد گروه ها و تشویق و معرفی گروه های برتر .
15 – الگو سازی مناسب برای دانش آموزان از طریق شرکت تمامی مسئولین و دبیران مدارس در نماز جماعت داخل مدارس .
16 – الگو سازی مناسب برای دانش آموزان از طریق شرکت شخصیت های محبوب دانش آموزان در سطح منطقه ، مسئولین اداره ها و ارگان ها و اولیای
دانش آموزان در نماز جماعت مدارس.
17 – برپایی نماز جماعت مشترک در مدارس و یا مساجد نزدیک به مدارس با حضور گروه های خاص مانند : بسیجیان ، ورزشکاران ، نیروهای انتظامی،
دانش آموزان سایر مدارس و … تحت عنوان نماز وحدت و برپایی مراسم ویژه و کوتاه برای افزایش همدلی و ارتباطات اجتماعی بین شرکت کنندگان .
18 – برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت در خصوص نماز برای تمامی مسئولین و دبیران مدارس .
19 – برگزاری همایش های ویژه نماز برای همکاران فرهنگی و تبادل تجارب و فعالیت های انجام شده و تقدیر از نفرات و مدارس برتر .
20 – توجه بیشتر شورای مدارس و انجمن اولیا و مربیان مدارس به امر نماز و طرح مصوبات اجرایی با توجه به شرایط مدارس در خصوص نماز و پیگیری
نحوه اجرای مصوبات با تأکید بر حضور مستمر و فعال والدین دانش آموزان در این برنامه ها .
21 – برگزاری جلسات پرسش و پاسخ در خصوص نماز با حضور افراد متخصص برجسته و پاسخگویی به سؤالات دانش آموزان در مورد نماز .
22 – شرکت دانش آموزان در نماز جماعت مغرب و عشا در مساجد محلی نزدیک به مدارس و شرکت به صورت گروهی در مراسم پر فیض نماز جمعه
23 – برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی – تفریحی برای دانش آموزان نماز گزار با حضور والدین آنها و شرکت در نماز جمعه سایر شهرها .
24 – استفاده از دانش آموزان مؤذن خوش صدا . در غیر این صورت پخش اذان ضبط شده از بلند گوی مدارس در هنگام اذان .
25 – جذاب کردن نماز خانه مدارس( استفاده ازکتب مقدس ، فرش های مناسب ، نورپردازی و دکوراسیون مذهبی ، رعایت بهداشت و معطر بودن) .
26 – تشویق دانش آموزان به رعایت مسائل بهداشتی هنگام مراجعه به نماز خانه و به ویژه شستشوی مناسب پاها و تمیز بودن لباس .
27 – تشویق دانش آموزان به حضور در نماز جماعت مدارس بدون اجبار و زور .( با استفاده از امر به معروف و داشتن رفتارهای پسندیده اسلامی باید
با توجه به تفاوت های فردی و تنوع تربیت خانوادگی دانش آموزان با صبوری و ملاطفت نسبت به جذب تدریجی آنها اقدام نمود ).
28 – برگزاری فعالیت های فوق برنامه در نماز جماعت مدارس مانند : برگزاری مسابقات مذهبی ، ارائه بروشورهای آموزشی و اهدای جوایز به آنها .
29 – انتخاب امام جماعت مدارس از بین روحانیونی که علاقه مند ،با حوصله ، با انگیزه و تأثیر گذار هستند ، توجه روحانیون به جذب دانش آموزان ،
استفاده از سخنرانی های قابل فهم و ساده ، ارائه استدلال های قرآنی ،احادیث و روایات ، داستان های زیبا ، معرفی شخصیت های برتر دینی به دانش
آموزان در سخنرانی های کوتاه بین نماز .
30 – انعکاس فعالیت های ویژه نماز جماعت مدارس در نشریات محلی و سراسری و مراکز صداو سیما.
آخرین نظرات