? الإمام عليّ عليه السلام: إذا رَأَيتَ اللّهَ سُبحانَهُ يُؤنِسُكَ بِذِكرِهِ، فَقَد أحَبَّكَ.
? #امام_على عليه السلام: هرگاه ديدى كه خداوند سبحان، تو را با يادش مأنوس ساخته است، بى گمان، دوستت دارد.
? غُرَر الحكم: حدیث ۴۰۴۰
? الإمام عليّ عليه السلام: إذا رَأَيتَ اللّهَ سُبحانَهُ يُؤنِسُكَ بِذِكرِهِ، فَقَد أحَبَّكَ.
? #امام_على عليه السلام: هرگاه ديدى كه خداوند سبحان، تو را با يادش مأنوس ساخته است، بى گمان، دوستت دارد.
? غُرَر الحكم: حدیث ۴۰۴۰
عاقبت کسانی که نماز نمی خوانند: - دور ماندن از امان خدا و رسولش؛ رسول خدا (صلی الله علیه وآله): کسی که نماز را عمدا و بدون علت ترک کند از امان خداو رسولش دور خواهد بود.» ( عیونأخبارالرضا(علیه السلام) ج : ۱ ص : ۲۸۵) - سبب تسلط شیطان؛ امام صادق (علیه السلام) از پدرش از پدرانش از امیر مومنان (علیه السلام) نقل کرده است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم …
عاقبت کسانی که نماز نمی خوانند:
- دور ماندن از امان خدا و رسولش؛
رسول خدا (صلی الله علیه وآله):
کسی که نماز را عمدا و بدون علت ترک کند از امان خداو رسولش دور خواهد بود.» ( عیونأخبارالرضا(علیه السلام) ج : ۱ ص : ۲۸۵)
- سبب تسلط شیطان؛
امام صادق (علیه السلام) از پدرش از پدرانش از امیر مومنان (علیه السلام) نقل کرده است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: «شیطان همواره از پسر آدم وحشت دارد و فاصله می گیرد تا زمانی که نمازهاى پنجگانهاش را در وقتش به جا می آورد. پس هرگاه آنها را ضایع کرد بر او جرات پیدا می کند و او را بر گناهان بزرگ وارد می سازد .»( ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ، ص ۲۳۰)
- نابود شدن اعمال خوب؛
رسول خدا (صلی الله علیه وآله) :
کسی که نمازش را بدون عذر ترک کند (نخواند) تا وقت آن بگذرد، عمل او نابود شده است.» ( بحارالأنوار ج : ۷۹ ص : ۲۰۲)
- از بین رفتن فاصله کفر و ایمان؛
رسول خدا (صلی الله علیه وآله
فاصله کفر و بندگی ترک نماز است .» ( بحارالأنوار ج : ۷۹ ص : ۲۰۲)
- مورد لعن تمامی کتب آسمانی و ملائکه و پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله )؛
رسول خدا (صلی الله علیه وآله)
ترک کننده نماز در تورات و انجیل و زبور و قرآن مورد لعنت قرار گرفته و به زبان جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و محمد (صلی الله علیه و آله ) ملعون است .» ( الحکم الزاهرة با ترجمه انصارى، ص: ۲۹۴)
- مردن به دینی غیر از دین اسلام؛
رسول خدا (صلی الله علیه وآله):
کسی که نماز را ترک کند، در حالی که امید به پاداش نماز نداشته و از عذاب آن نیز نمی ترسیده ، پس باکی نیست که یهودی بمیرد، یا نصرانی ، یا مجوسی .» ( بحارالأنوار ج : ۷۹ ص : ۲۰۲)
- ترک نماز برابر است با کفر؛
رسول خدا ( صلی الله علیه وآله) :
هرکس عمدا نمازش را ترک کند، کفر ورزیده است .» ( عوالیاللآلی ج : ۲ ص : ۲۲۴)
- اگر اقامه کنندگان نماز نبودند بی نمازها در دنیا هلاک می شدند.
امام صادق (علیه السلام):
« همانا، خداوند به وسیله شیعیان نمازگزار ما از شیعیان بی نماز ما (بلا را) دفع می کند، ولی اگر همه تارک نماز بودند هر آینه همه هلاک می شدند.» ( الکافی ج : ۲ ص : ۴۵۱)
- ورود به جهنم:
در سوره مدثر در آیات ۴۰ تا ۴۳ خداوند از این حقیقت پرده بر می دارد:
بهشتیان سوال مىکنند… از مجرمان:
چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟! مىگویند: ما از نمازگزاران نبودیم». می دانید چرا انسان با ترک نماز چنین روزی پیدا می کند؟ چون کسی که با خدا در ارتباط نبود به ناچار با شیطان در ارتباط خواهد شد. از این رو جایگاه او جای جزء آتش نیست.
و مصائبى که هنگام مرگ به او مىرسد بدین ترتیب است:
۱- با حالت خوارى و زبونى جان مىدهد. ۲- گرسنه مىمیرد. ۳- تشنه جان مىسپارد، به گونهاى که اگر آب تمام رودخانههاى دنیا را به او بدهند، سیراب نگشته و تشنگىاش برطرف نخواهد شد
- محروم از یاری:
کسی که نماز می خواند در هر نمازی با گفتن «ایاک نعبد و ایاک نستعین؛ پروردگارا فقط تو را می پرستیم و فقط از تو یاری می جوییم» از خداوند طلب یاری می جوید اما بی نماز خود را از این یاری محروم می نماید. یاری کسی که دارای قدرت و رحمت، علم و حکمت است.
- اولین چیزی که در قیامت بر آن محاسبه می شود نماز است.
پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله) فرمود: بهترین واجبات پس از شناخت (خدا) نماز است. نماز نخستین چیزى است که بنده را براى آن مورد حساب قرار مىدهند، اگر پذیرفته شد سایر اعمال نیز پذیرفته مىشود و اگر پذیرفته نشد بقیّه اعمال نیز پذیرفته نمىشود. (الکافی ج۳ ص ۲۶۸ )
- تارک الصلاه با قارون و فرعون و هامان محشور شده و با منافقین روانه جهنم می شود:
رسول خدا (صل الله علی وآله) فرمودند:
« نمازتان را ضایع نکنید؛ بدرستی که هر کس که نمازش را ضایع کند خداوند او را با قارون و فرعون و هامان (که لعنت و ننگ الهی بر آنها باد) محشور نماید و واجب است بر خداوند که داخل کند او را با منافقین پس وای بر کسیکه بر نمازش محاظت ننماید.»( جامع الأخبار، ص: ۷۴)
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ضمن حدیثی در باب احوالات برزخی مردم فرمودند: « پس از آن بر جمعیتی گذشتم که سر و صورت هایشان را با سنگ شکسته و له میکردند.
رسول اللَّه صلى الله عليه و آله: إذا صُلِّيَتِ الصَّلاةُ لِوَقتِها، صَعِدَت ولَها نورٌ شَعشَعانيٌّ تُفتَحُ لَها أبوابُ السَّماءِ حَتّى تَنتَهِيَ إلَى العَرشِ، فَتَشفَعَ لِصاحِبِها وتَقولُ: «حَفِظَكَ اللَّهُ كَما حَفِظتَني»، وإذا صُلِّيَت في غَيرِ وَقتِها صَعِدَت مُظلِمَةً تُغلَقُ دونَها أبوابُ السَّماءِ، ثُمَّ تُلَفُّ كَما يُلَفُّ الثَّوبُ الخَلَقُ، ويُضرَبُ بِها وَجهُ صاحِبِها، فَتَقولُ: «ضَيَّعَكَ اللَّهُ كَما ضَيَّعتَني».
? پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: هنگامى كه نماز در وقتش خوانده شود، درخشان و كامل بالا مى رود و درهاى آسمان به رويش گشوده مى شوند تا به عرش مى رسد و براى صاحبش شفاعت مى كند و مى گويد: «خدا حفظت كند، آن گونه كه مرا حفظ كردى!»
? و هنگامى كه نماز در غير وقتش خوانده شود، تاريك بالا مى رود و درهاى آسمان به رويش بسته مى شوند و سپس مانند پارچه كهنه در هم پيچيده مى شود و به صورت صاحبش زده مى شود و مى گويد: «خدا تو را ضايع كند، آن گونه كه مرا ضايع كردى!».
? إرشاد القلوب: ص 190
آخرین نظرات