سلام عرض ادب .خواهرهای عزیز تصویر ماسکهای که مشاهده میکنید حربه ای از خباثتی دشمن اسلام واهلبیت هست که این شکل طراحی ودوختها رو کردند. اسامی اهلبیت روسر ما مسلمانان جادارد اما مشاهده میکنید به صورت ماسک روی صورت و…
لعنت خدا بر دشمنان اهلبیت ..لطفا تو گروهاه انتشار بدید تا مردم اگاه شوند که این شیطانت دشمن هست .واقعا جوانان ما،در ایام عزاداری به این طرح سر بند نیاز نداشتند.مسلمان اگه بصیرت نداشته باشه دین و دنیاش به تاراج رفته
.
موضوع: "سواد رسانه ای"
به_قلم_خودم
کفن متری شیش و نیم
تیزر ها و سکانس های جذابی از فیلم #متری_شیش_و_نیم دیده بودم اما هیچ وقت فرصتی پیش نیامده بود برای نشستن و تماشای این فیلم.
تا قضیه کرونا پیش آمد و قرنطینه و البته وقت اضافی برای کناز گذاشته های گذشته بخاطر کمبود وقت.
نشستم و دیدم و درد کشیدم
سکانس های ابتدای وقتی مأمور آگاهی برای گرفتن ناصر خاکباز بزرگترین تولید کننده شیشه در کشور از به اصطلاح خودشان از خورده فروش ها شروع کرد و فاجعه بود صحنه هایش که صد البته واقعیت داشتند اما عمق فاجعه نبود
فاجعه بود دیدن مردان و زنان سرزمینم با ظاهری کثیف واقعا کثیف و ژولیده در میان خانه هایشتن که لوله های بلوکی بودن و شیشه و انواع مواد مخدر را استفاده می کردند
فاجعه بود دین کودکانی که در کنار پدرانشان داخل لاشه ماشین های اوراقی شیشه، کراک یا هزار نوع دیگرش رو استعمال میکردند و چُرت می زدند…..دردناک بود…..
فاجعه بود دیدن پدری علیل و معتاد والبته مواد فروش که پسرنوجوانش را راضی کرد مواد را گردن بگیرد و بجای پدر راهی زندان شود اما باز هم عمق فاجعه نبود.
فاجعه بود در عرض کمتر از چند ساعت بازداشگاه پر شد از زن ومرد ،کودک و نوجوان معتاد و مواد فروش اما باز هم عمق فاجعه نبود.
بلاخره سرکرده باند تولید شیشه«ناصر خاکباز» دستگیر شد.
همان جای بردنش که مابقی معتاد ها و مواد فروش ها بودند با چشم خودش دید چه به روز دیگران آورده اما دغدغه اش اینها نبود.
دغدغه اش لو رفتن و مرگ نبود
دغدغه اش برنگرداندن برادرزاده هایش که با پول خون همین مردمانی که کنارشان در بازداشتگاه بودند در کانادا به قول خودش داشتند لات می شدند بجای دکتر شدن بود
دغدغه اش ثبت نام آن یکی بردار زاده اش در باشگاه بهتری بود
دغدغه اش مصادره نشدن اموالش بود چون خرجی خانواده اش بود هرچند از راه نابود کردن خانواده های دیگری بدست اورده بود.
دغدغه اش مصادره نشدن خانه چند هزارمتری بالاشهر که برای پدرش خریده بود تا از آن خانه نمور ته کوچه باریک و تاریک و جنوب شهر دورش کند،بود
عمق فاجعه آنجا بود که همه ای زندگی های که نابودشان کرده بود برای بردن پدرش از همون خانه ای نمور بود اما پدرش عاشق همان خانه بود………
تلخ است اما واقعیت.
براستی چه می شود زیادخواهی یک نفر ، دودمانی که نه ملتی را به نابودی می کشاند؟؟
چی می شود خریدن کفن متری شیش نیم برای برادری که بخاطر نداشتن خرج دوا و درمان از دست رفته و لباس مشکی متری چهار و نیم مادر داغدارش می شود انگیزه برای به ورطه نابودی کشیدن هزاران هزار برادر و مادر؟؟؟؟؟؟
چرا به قیمت رفاه خود و خانواده زندگی دیگران را تباه می کنند؟؟؟؟
چرا بنیاد خانه ای را روی خرابه های هزاران خانه می سازند؟؟؟؟
شاید بتوان سیاسی اش کرد و گفت چرا مسولین فکردی نمی کنند؟؟
اما من میگویم بیخیال دولت و ملت و مسئول و نظام و همه و همه
من میگویم وجدان و انسانیت چه شده اند؟
خوشبختی خود به قیمت بدبختی دیگران!!!
انسانیتم آرزوست…….
? این فضای مجازی دست پخت شماست!
? روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «جغدهای شوم شب زندهدار و صداوسیما که در خواب است» نوشت: «لایو اینستاگرامیِ تتلو رکورد جهانی زد!» این تیتر خبری است که طی چند روز گذشته توسط رسانههای داخلی و خارجی بارها باز نشر شد، شاید در نگاه اول این خبر یک موضوع عادی بهنظر برسد اما کافی است سری به یکی از لایوهای اینستاگرامی این خواننده آن طرف آبی یا شاخهای مجازی دیگر بزنید آن وقت است که متوجه خواهید شد در واقع این ابتذال و پوچگرایی است که در بین جوانان در کنار این افراد معلومالحال در حال رکوردزنی است.»
این گزارش افزوده است: «این روزها قرنطینه خیلیها را خانهنشین کرده است و در نبود برنامههای مفرح تلویزیونی، چارهای جز پناه بردن به شبکههای مجازی برای خیلیها باقینمانده است، حال اما شاخهای اینستاگرامی و افراد معلومالحالی که برای همه شناختهشده هستند از شرایط پیش آمده نهایت استفاده را میبرند و با برپایی برنامه مستهجن سعی در جذب مخاطب برای سایتهای شرطبندی و صفحات اینستاگرامی خود دارند.» در ادامه این گزارش میخوانیم: «ساعت از نیمه شب که میگذرد جغدهای شوم اینستاگرامی دست به کار میشوند و هر کسی برنامه مستهجن جدیدی را تدارک میبیند، یکی چالشهای مستهجن برگزار میکند و دیگری مواد مخدر ترویج میدهد، یکی از سایت شرطبندیاش میگوید و دیگری از مزایای مهاجرت! هر کسی مشغول به کاری است و جالب این است که همه آنها نیز برای جذب دنبالکننده بیشتر با هم رقابت دارند، دعوای صوری راه میاندازند و به قول خودشان افشاگری میکنند تا افراد بیشتری را جذب کنند. در نهایت هم جوانان هستند که بین برنامههای پوچ و مستهجن شاخهای اینستاگرامی، سواد بصری خود را از دست میدهند و به سمت و سوی آنچه که نباید کشیده میشوند!… ساعت از 12 شب که میگذرد برنامههای لایو اینستاگرامی شروع میشود… شاخهای اینستاگرامی معلومالحال، حالا دیگر برنامه زنده برگزار میکنند و برای خودشان تریبون دارند..
پژوهشگران مرکز سم شناسی ملی آمریکا دو سال ونیم است که تحقیق می کنند که آیا تشعشعات تلفن همراه با سرطان ارتباط دارد یا خیر ؟
⭕️ در آزمایشی اشعه ای که از موبایل ساطع می شود را به مدت 9 ساعت در هفته به سمت موش های آزمایشگاهی فرستادند .
? موشها یا سرطان مغزی گرفتند یا به تومور های قلبی وبد خیم دچار شدند .
⛔️ این اشعه ای که به سمت موش ها فرستادند، دقیقاً همان اشعه ای است که از موبایل ها خارج می شود .
☢️ فشار شرکت های بزرگ ساخت تلفن های همراه در تمام این سال ها آنقدر زیاد بوده که برای کم نشدن بازار مصرفشان میلیارد ها دلار هزینه کردند تا تحقیقاتی در این زمینه منتشر نشود .
? بر اساس گزارش سازمان بین الملل 6 میلیارد نفر از 7 میلیارد نفر جمعیت جهان دسترسی به تلفن همراه دارند .
? تدابیری جهت آسیب کمتر :
1_ شب ها وهنگام لازم نداشتن اینترنت، دستگاه وای فای حتماً خاموش گردد، همچنین اینترنت موبایل هنگام بی استفاده بودن خاموش گردد .
2_ شب هنگام خواب، دستگاه موبایل خارج از اتاق خواب باشد ویا اینکه در حالت آفلاین قرار گیرد .
3_هنگام بلا استفاده بودن گوشی، گوشی تا حدودی از شما دور باشد .
4_ قبل از مکالمه، تا برقراری تماس صبر کرده وگوشی را نزدیک سر خود نبرید .
5_ امواج موبایل در حین مکالمه چند برابر می شود، لذا از مکالمات طولانی با گوشی همراه حتماً پرهیز نمایید واز تلفن های ثابت برای مکالمات بلند مدت استفاده شود .
6_ برای مکالمات بلند مدت حد اقل از هندزفری (سیمی) استفاده شود ویا اینکه از بلندگوی گوشی استفاده شود، ودستگاه موبایل کنار سر قرار نگیرد .
7_ به جای مکالمات، بیشتر از پیامک، وپیام های اینترنتی استفاده نمایید .
? گوشی را از خانوم های باردار حد الامکان دور نگه دارید زیرا بافت بدنی جنین ضعیف است وممکن است جنین به انواع بیماری ها مبتلا شود . ?
این روزها برنامههای تلویزیونی شبیه ولههایی هستند که لابهلای تبلیغات تلویزیونی پخش میشوند.
?حتی گاهی دقایقی از یک بازی بسیار مهم ورزشی که میلیونها ایرانی منتظر دیدن آن هستند زیر لبه تبلیغات دفن میشود!
?ساختهشدن و پخش برخی از برنامههای تلویزیونی منوط به اخذ اسپانسر و تبلیغات است و تبلیغات اصولا یکی از مهمترین منابع درآمدی تلویزیون است. این قاعده را همه پذیرفتهاند.
?سالهاست بسیاری از چهرههای سرشناس اقدام به ساخت تیزرهای تبلیغاتی میکنند گرچه اسمشان ذکر نمیشود.
?مرحوم #علی_حاتمی، سعدی سینمای ایران قبل از انقلاب برای یک برند دستمال کاغذی تبلیغ ساخت و #ابراهیم_حاتمیکیا هم این کار را برای یک شرکت خودروسازی انجام داد تا نشان دهند در این عرصه چهرههای سرشناس هم آثاری به جا گذاشتهاند که گرچه نام چندانی برای آنها به همراه نیاورده، اما نان دارد.
?تبلیغی مثل #تک_ماکارونی که توسط نیما فلاح و سحر ولدبیگی با آن صدای خاصشان تولید شد روی فروش این محصول تاثیری خیرهکننده داشت.
?کفش نهرین و «گام به گام با کفش گام»، بستنی میهن و جمله «مامان جون بستنیاش خوشمزهتره» و… هم در یادها مانده است. در چند سال اخیر این عرصه تنوع تازهای پیدا کرده و در مواردی هم باعث شگفتی شده است.
?یکی از مواردی که آزاردهنده است استفاده مکرر از مردان، زنان و کودکان #بور و #چشم_زاغ در تبلیغات تلویزیونی است. از ماست و خمیردندان بگیر تا بانک و پارکت!
آنقدر که بچه بور و مرد چشم رنگی در تلویزیون هست در کل ایران نیست!
?درک میکنم که تیزرهای تبلیغاتی با هدف بیشتر دیدهشدن و جلب توجه ساخته میشوند و در آن #تمایز و #تفاوت یک اصل است، اما اینجا اروپا نیست.
?نژاد ایرانی بور و بلوند و چشم رنگی نیست. موارد استثنا را تعمیم کلی ندهیم و دست به تغییر ذائقه و تصور مردم نزنیم و آنها را متوهم نکنیم.
?تبلیغات تلویزیون فقط فروش کالاها را افزایش نمیدهند بلکه بهخاطر تکرار در ساعات طلایی و پربیننده، کوتاه و اثرگذار بودن، استفاده از رنگ و… روی ذائقه و #سلیقه بصری مردم تاثیر میگذارد.
?برای همین پدر و مادری که پوست تیره و چشمهای سیاه دارند این روزها وقتی بچهشان در #زایشگاه بهدنیا میآید انتظار دارند مثل قوطی شانسی یک دفعه یک بچه بور و بلوند و موطلایی موفری و چشم رنگی از کار در بیاید!
?چه اصراری بر استفاده از این همه کاراکتر با ظاهر اروپایی وجود دارد وقتی زن و مرد ایرانی با چشم سیاه و چهره گندمگون و نمکین جذابیت خیرهکنندهای برای مخاطب غربی هم دارد و اصولاً این شبه بازیگران چقدر با زندگی واقعی ما جور درمیآیند و در خیابان و مدرسه و دانشگاه آنها را میبینیم؟!
?این همه تلاش برخی از دختران و زنان برای بلوند و بورشدن و استفاده از لنزهای رنگی و گرایش پسرها به سمت مدلها و مانکن شدن شبیه آنچه در فیلمهای اروپایی میبینند شاید «یکی»- تکرار میکنم- «یکی» از ریشههای آن را در تبلیغات کالا در تلویزیون بتوان یافت.
?دوست روزنامهنگاری که به #کرهجنوبی سفر کرده بود و سفرنامه ظریف و دقیقی از آنجا نوشته بود تعریف میکرد در این کشور که اتفاقاً بالاترین سرعت اینترنت را در دنیا دارد و اصولاً گرفتار مباحثی مثل #تهاجم_فرهنگی و جدال با فرهنگهای وارداتی نیست، داوطلبانه در تبلیغات اصرار بر این بود که از چهرههای شرق آسیا استفاده شود.
?مضحک است که ما برای تبلیغ #سامسونگ و #ال_جی که کره ای ها می سازند با بازیگر موبور و چشم زاغ در شمایل اروپایی تلاش می کنیم مخاطب ایرانی را وسوسه کنیم که خریدار شود!
?برخی از فعالان مباحث انسانی در دنیا در حال تلاش برای پاککردن کلیشه مانکن باریکاندام هستند و آن را ظلم به انسان میدانند و ما در حال بازآفرینی کلیشههای دست چندم غربی!
✍ #احسان_محمدی
? @savaderasanei
آخرین نظرات